HEEMwonen wint Safety Award 2023

Vijf jaar geleden nam HEEMwonen de Liftinstituut Safety Award 2018 voor het eerst in ontvangst. Dit jaar mochten managing director John van Vliet en accountmanager Ramon Knubben van Liftinstituut opnieuw de award uitreiken aan Peter Frissen, medewerker Vastgoedbeheer bij HEEMwonen. “De tweede keer deze award winnen is dus zo makkelijk nog niet.”

Om in aanmerking te komen voor deze waarderingsprijs, moeten gebouweigenaren en -beheerders minimaal honderd liftinstallaties laten keuren door Liftinstituut. HEEMwonen laat er 124 keuren. Voor bepaling van de winnaar wordt er naar drie punten gekeken: het aantal afgekeurde liftinstallaties, het aantal keuringsrapporten met opmerkingen en het aantal goedkeuringen zonder opmerkingen.

“Het is een score die op basis van een cijfermatige berekening wordt bepaald. Commerciële belangen worden hier absoluut niet in meegenomen”, verduidelijkt John van Vliet. “HEEMwonen heeft de beste totaalscore.” En die score is goed: de landelijke score van afkeuringen ligt op 7,9 procent en HEEMwonen scoort 3,2 procent. John: “Er is een lifteigenaar die slechts 0,7 procent afkeuringen heeft, maar met jullie 65 procent aan schone rapporten, is jullie totaalscore de beste en dus krijgen jullie deze welverdiende award!”

Eén liftonderhoudsbedrijf

Hoe het komt dat ze na vijf jaar ‘pas’ weer terug zijn? Daar heeft Peter wel een verklaring voor: “In 2017 besloten we met twee liftonderhoudsbedrijven te gaan samenwerken waaronder A.S. Lifttechniek. Aan een goede samenwerking stellen we een aantal voorwaarden. We kijken naar het aantal storingen dat wordt verholpen, de aanrijdtijden en de snelheid van reageren op een storingsmelding.”

“Een doorslaggevende factor is de beschikbaarheid van de lift. Wij hebben namelijk als voorwaarde dat de lift 99,6 procent van de tijd rijdt – onderhoudstijden uiteraard daarbuiten gelaten. Daar bleken beide partijen aan te kunnen voldoen en dat is toen contractueel vastgelegd.”

Grote betrokkenheid

“Het doel was ook dat beide liftbedrijven gingen samenwerken, bijvoorbeeld als eentje een onderdeel niet op voorraad had. Dan kon hij bij de ander aankloppen. Zo wilden we voorkomen dat liften onnodig lang stilstaan. Wij geloofden in deze formule, maar de praktijk bleek helaas anders. A.S. Lifttechniek bleek zich aan de afspraken te houden en het was eigenlijk altijd A.S. Lifttechniek die gevraagd werd om dat ontbrekende onderdeel… nooit andersom.”

“En als het verhelpen langer duurde dan verwacht, haalden de liftmonteurs van A.S. Lifttechniek een frietje en werkten ze door tot de storing was verholpen. Dat is service en A.S. Lifttechniek is ontzettend betrokken. Na nog meer incidenten besloten we bijna twee jaar geleden met A.S. Lifttechniek als enige partner verder te gaan. Sindsdien gaat het weer beter. De award lijkt dat te bevestigen.”

Zelfde gezicht

Het werken met één liftonderhoudsbedrijf heeft ook voor de bewoners van de huurwoningen van HEEMwonen voordelen. Peter: “Wanneer A.S. Lifttechniek een melding van ons krijgt van een liftstoring, dan vragen zij altijd wie de storing heeft gemeld. Het is dan ook bij die persoon waar A.S. Lifttechniek aanbelt om te vragen wat er precies met de lift aan de hand is.”

“Hart voor de bewoner noemen we dat bij HEEMwonen, veel persoonlijker en meer betrokken. De bewoners merken dat ze ook betrokken worden en dat geeft vertrouwen. Ze worden serieus genomen.”

Adviseur van Liftintermediair

Ook de intensieve samenwerking met het bedrijf Liftintermediair draagt Peter aan als reden voorhet krijgen van de award. “Sinds 2017 werken we samen met een adviseur van Liftintermediair. Hij adviseert ons over onderhoud, beheer, renovatie en het vervangen van liften en zij zijn de experts op het gebied van data. Daar hebben wij gewoonweg minder verstand van, dus is het fijn om er iemand met veel kennis van lifttechniek bij te hebben.”

“Hij adviseerde ons bijvoorbeeld om over te stappen naar universele liftcomponenten en deze bij groot onderhoud te laten plaatsen. Deze onderdelen zijn makkelijker leverbaar en van goede kwaliteit. Op deze manier kunnen we sneller eventuele problemen oplossen. Dat is ook heel prettig voor de gebruikers.”

Scootmobiels en verhuizingen

“Gif voor de liften”, noemt Peter scootmobiels en verhuizingen. “Die twee zijn toch wel de grootste schadeveroorzakers aan onze liften. Nog niet zo lang geleden reed een man met zijn scootmobiel tegen een liftdeur aan. Ontwricht. Gelukkig, voor hem, was er nog een lift. Maar ook bij die lift kreeg hij het voor elkaar om er tegenaan te rijden. Twee liften buiten gebruik en geen andere lift in het wooncomplex. Gelukkig kregen we een van de twee liften snel weer aan het rijden, maar een flinke schadepost hadden we wel! Een paaltje voor de lift met drukknoppen, of een aangepaste lift biedt uitkomst, maar beter is de scootmobiel beneden te laten staan.”

“Ook verhuizingen zorgen voor de nodige schade. Veelal wanneer de verhuizing niet door professionele verhuizers wordt gedaan. Een kras op de spiegel of een deuk in de wand is snel gebeurd.”

Liftkeuringen

Peter is blij met de manier waarop de keuringen verlopen. Peter: “Liftinstituut plant de keuringen mooi snel achter elkaar. Veel fijner dan dat dat over het hele jaar verspreid is. Zo is het veel inzichtelijker voor ons. Het is fijn met Liftinstituut samen te werken. Ik zie ze als het kadaster van de liften.”

“Jullie hebben al zoveel jaren de data van onze liften in bezit en kennen daarom onze liften heel goed. Dat is fijn. Accountmanager Ramon en ik spreken ook dezelfde taal. Hij komt hier uit de buurt en begrijpt goed hoe we iets bedoelen. Dat is prettig werken.”

Award

Peter was verrast dat HEEMwonen weer de award won. “Dit had ik echt niet verwacht. Het is geweldig om te zien dat de goede samenwerking met A.S. Lifttechniek en Liftintermediair zijn vruchten afwerpt”. De award is daarom ook zeker dankzij hen. Dat past helemaal bij ons beleid ‘Samen Buurt Maken’, waarbij we onze huurders centraal stellen.”

“Geweldig om te horen dat A.S. Lifttechniek ook de award voor de categorie liftonderhoudsbedrijven heeft gewonnen. Meer dan verdiend! Het is een geweldige waardering voor ons allemaal. De Liftinstituut Safety Award 2023 krijgt een mooi plekje op de afdeling Vastgoed.”

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024