Een vleugje Grammy’s in de liftwereld: zo vierden we de Liftinstituut Safety Awards 2024

Een groene loper, Franse chansons, prosecco, luxe hapjes en een diner met een prachtig landgoed met kasteel als decor… Dit jaar pakte Liftinstituut flink uit voor de uitreiking van de Liftinstituut Safety Awards. Geen taartbezorging op locatie zoals voorgaande jaren, maar een feestelijke avond in Kasteel Groeneveld. Waarom? “Omdat de genomineerden dat verdienen”, aldus Marjon Oosting van Liftinstituut. “Het zijn toppers in veiligheid en daar mag best wat meer aandacht voor zijn.”

De inspiratie kwam verrassend genoeg van de Grammy Awards, maar ook door een van de vorige winnaars. “We wilden af van die korte bezoekjes en taartmomenten. Het is leuk, maar het moment is zo weer voorbij”, vertelt Marjon. “Dit jaar wilden we iets organiseren waar mensen ook echt van kunnen genieten. Een beetje à la de Grammy’s.”

“Maar we zijn ook geïnspireerd door een van de winnaars van vorig jaar: zij gingen na de uitreiking als verrassing met het hele team uiteten. En dat feestje moeten wij ze eigenlijk geven. We willen dat de genomineerden trots zijn op deze prestatie en daar moeten ze ook mee naar buiten treden vinden wij. Daarom geven wij de winnaars naast de award ook een promotiepakket mee: van autostickers tot foto’s. Alles om die prestatie onder de aandacht te brengen. Want ze mogen echt hartstikke trots zijn. Ze hebben er hard voor gewerkt!”

Vol verwachting

De avond begon met een gezellige borrel, begeleid door een ensemble dat vrolijke Franse chansons bracht. Ondanks deze luchtige start, viel er toch een beetje spanning te bespeuren. Want welk liftonderhoudsbedrijf en welke lifteigenaar zijn de grootste stijger in de ranking naar de Safety Award? Welk liftonderhoudsbedrijf en welke lifteigenaar mag de Safety Award vanavond in ontvangst nemen?

Bij Woonstede, die al meerdere keren winnaar is geweest in beide categorieën, was de spanning voelbaar. Djihfhoe Wang: “Mijn collega’s vinden dat als Woonstede wint, ik de speech moet houden. Dus die heb ik voorbereid. Ik moest ook een pak aan, maar die heb ik niet. Maar heb wel m’n nett e jasje aan! Hopelijk winnen we weer.” Collega Magda den Hollander deelt die hoop: “Het zou vooral voor Djihfhoe een mooie waardering zijn. Jarenlang is hij de stabiele factor binnen ons onderhoudsteam. We gaan het onderhoud binnenkort deels uitbesteden, dus dit zou een mooie afsluiting zijn.”

Andy Schatzinger van A.S. Lifttechniek wil vanavond heel graag winnen: “We willen élk jaar winnen en dat hebben we ook al vijf keer gedaan, maar als er één jaar is dat we het echt willen, dan is het nu. De eerste keer in deze nieuwe setting, dat zou geweldig zijn.”

Anderen waren wat meer afwachtend, zoals Ludo Kobes van Patrimonium: “We hebben inmiddels vijf keer gewonnen. Toen wisten we het al als jullie belden voor een afspraak; we hebben de award gewonnen. En ik hou er wel van als ik weet wat er gaat gebeuren. Nu is het nog even spannend. En eigenlijk vind ik deze manier van uitreiking wel een beetje overdreven, maar ook wel weer leuk.” Joop Lakeman van Lakeman Liften hoefde niet na te denken of hij de uitnodiging zou aanvaarden: “Als je zo’n uitnodiging krijgt, kun je natuurlijk niet weigeren. Er is zoveel aandacht besteed aan de locatie, de uitnodiging, het programma: dan kom je natuurlijk!”

Voor Rachid Maghnouji van Vidomes was de uitnodiging vooral een verrassing: “Toen ik de mail met de uitnodiging van Liftinstituut kreeg en het bericht dat we genomineerd waren, dacht ik dat het een phishing mail was. Onze adviseur Kees van Staveren zei: ‘Het is echt Rachid: we zijn genomineerd!’ Wat een verrassing. Blijkbaar doen we iets goed.”

Opening

In de prachtige zaal waar het diner plaatsvond, opende John van Vliet, directeur Liftinstituut het officiële gedeelte: “Sinds 2013 reiken we de Safety Awards uit. Eerst alleen aan lifteigenaren, maar sinds 2015 ook aan onderhoudspartijen. Het zijn namelijk niet alleen de eigenaren, maar ook de onderhoudspartijen die het verschil maken.”

De criteria zijn helder: er wordt gemeten over een periode van 18 maanden en de liftonderhoudsbedrijven en lifteigenaren moeten respectievelijk meer dan 100 liftinstallaties in hun portefeuille hebben en door Liftinstituut gekeurd zijn. De score is opgebouwd uit een combinatie van het afkeuringspercentage, het aantal schone rapporten en het aantal rapporten zonder opmerkingen. “In 2024 lag het gemiddelde afkeuringspercentage op 8,9%, het gemiddeld aantal schone rapporten op 36% en het gemiddeld aantal rapporten zonder opmerkingen op 55%.”

Hij herinnerde ook aan het belang van veiligheid: “Jaren geleden vond er bij Patrimonium een ernstig ongeluk plaats. Dat leidde uiteindelijk tot technische aanpassingen in de binnenkort uitkomende nieuwe norm. Zo’n gebeurtenis is heftig, maar het laat zien waarom dit werk er echt toe doet.”

Rondje genomineerden

Tussen de gangen van het diner door, was er tijd voor een rondje langs de genomineerden. Wat denken zij dat de reden is dat ze hier aanwezig zijn?
Joop Lakeman van Lakeman Liften: “Ik denk dat we het niet anders dan anders doen, maar we hebben wel flink geïnvesteerd in een jong team. Ook ons kantoor is uitgebreid, zodat we onze mensen in het veld nog beter kunnen ondersteunen. Eén keer winnen is al mooi, twee of drie keer bijzonder, maar vier keer zou echt uniek zijn.”

Patrimonium heeft de Safety Award al vijf keer gewonnen. Ludo Kobes: “Veiligheid stond bij ons al in 2006 op de agenda, toen de Arbo-punten speelden. We wilden dat onze monteurs veilig konden werken én onze bewoners beschermd waren.” Al lachend vervolgt hij: “Door de regel dat je maximaal drie keer achter elkaar mag winnen, moesten we een jaar overslaan. Dus eigenlijk hebben we nog één award tegoed. En hopelijk winnen we dit jaar weer.”

Portaal is dit jaar voor het eerst genomineerd. Ellen van der Wal: “We werken nauw samen met onze onderhoudspartijen. Elk kwartaal bespreken we de rapportages van Liftinstituut en kijken we wat beter kan. Die ketensamenwerking is nieuw en maakt ons sterker. Onze adviseur heeft voor ons een waardevolle rol: het gaat niet alleen om kosten, maar vooral om het kiezen van de juiste partij met de juiste kennis. Daarin maakt hij echt het verschil.”

A.S. Lifttechniek kreeg de vraag waarom vooral MKB-bedrijven genomineerd zijn. Andy Schatzinger: “In het MKB weet je precies wie wat doet. Er is wederzijds vertrouwen, korte lijnen, en je werkt echt samen. Grote bedrijven hebben veel schijven en denken vaak meer aan geld. Wij niet. Als er iets extra’s moet gebeuren, dan doen we dat gewoon.”

Voor Vidomes is het de eerste nominatie. Rachid Maghnouji: “We hebben een deskundige adviseur, korte lijnen met bewoners en pakken klachten direct op. Veiligheid is vanzelfsprekend, daar bezuinigen we niet op. We werken samen, niet in een wij-zij-verhouding.”

Ook Trust Liftservice is nieuw in het rijtje. “We zijn een jong bedrijf, maar met veel ervaring. We doen wat we doen met overtuiging en hoeven eigenlijk weinig te veranderen, denken we. Of we er volgend jaar weer bij zijn? Dat zal moeten blijken.”

Bij Nijestee is het online portaal van Liftinstituut een belangrijk instrument. Erik Lalkens: “Via het online portaal krijgen we veel inzicht in onze liften. Dat helpt enorm om de aandachtspunten in beeld te krijgen. We zijn even overgestapt naar een ander keuringsinstituut, maar dit was precies waarom we zijn teruggekomen.”

Tot slot vroegen we Woonstede of onderhoud de sleutel is tot succes. Woonstede doet namelijk zelf het periodieke liftonderhoud en de controles van hun liften. Magda den Hollander: “Ja, een sleutel, niet per se dé sleutel. Het scheelt als je medewerkers feeling hebben met het bedrijf en de liften en dicht bij de bewoners staan. Ze zijn het gezicht voor onze bewoners. Daarnaast delen ze onze visie en onze doelen en dat zie je terug in hun werk. Maar het is ook kwetsbaar. Is iemand ziek, of op vakantie, dan is dat ook een risico. Daarom gaan we nu deels uitbesteden.”

En de winnaars zijn…

Na een heerlijk viergangendiner was het dan eindelijk zover: de bekendmaking van de winnaars! Allereerst tijd voor de bekenmaking van de hoogste stijgers. Op het grote scherm staan eerst nog even de genomineerden en dan wordt met een druk op de knop de winnaar van de hoogste stijger van de categorie liftonderhoudsbedrijven bekend gemaakt. “Trust Liftservice!”, zegt John van Vliet enthousiast. “Jullie zijn met 12 plekken gestegen. Geweldig! Hebben jullie daar een verklaring voor?” De reactie was kort en krachtig. Willem van Garderen: “We doen eigenlijk wat we altijd doen. Het is in ieder geval iedere euro waard!”

Ook de winnaar van de categorie lifteigenaren maakte er niet al te veel woorden aan vuil, terwijl zij toch een flinke stijging hebben. John: “De winnaar van de categorie lifteigenaren is… Vidomes! Met een stijging van maar liefst 23 plekken, zijn jullie een van de grootste steigers ooit. Hoe komt dat?” “Mij in dienst nemen!”, zegt Rachid Maghnouji met een flinke glimlach op zijn gezicht. “Nee, zonder gekheid, ik heb geen idee, maar dat ga ik uitzoeken!”

Liftinstituut Safety Award 2024 liftonderhoudsbedrijven

Nadat de felicitaties over en weer zijn gegaan en de foto’s zijn gemaakt, is het tijd voor de uitreiking van de Safety Awards 2024. De spanning wordt opgevoerd. Na een overzicht van de genomineerden, kwamen, alsof het de echte Grammy uitreiking was, de gouden enveloppen tevoorschijn met daarin de namen van de winnaars. En toen eindelijk kwamen de verlossende woorden van Marco Waagmeester, directeur Liftinstituut: “De winnaar van de Safety Award 2024 categorie liftonderhoudsbedrijven is: Lakeman Liften! Met 4,4% afkeuringen en 59,5% schone rapporten scoren jullie het hoogst van alle onderhoudsbedrijven. Met het percentage schone rapporten verslaan jullie niet alleen de liftonderhoudsbedrijven, maar ook de lifteigenaren, dus dat is een geweldige prestatie! Gefeliciteerd!”

Joop Lakeman: “We zijn enorm trots. Dat we weer deze award winnen is geweldig. Het is een bevestiging dat we nog steeds goed bezig zijn. Al hadden we bij de eerste vijf gezeten, dan zou dat al een bevestiging zijn dat we het goed doen. Deze award voelt als erkenning voor de keuzes die we maken.”

Servicemanager Jan-Willem Mooijman vult aan: “We hebben 13 monteurs in dienst en bieden training on the job, zodat we precies weten waar ieders kracht ligt. We investeren in een jong team en dat is een goede keuze. Jongeren geven een andere dynamiek en gezelligheid en dat slaat ook op ons door, dat merken we echt. Daarnaast beperken we ons bewust tot een aantal vertrouwde merken, zodat onze monteurs de liften door en door kennen. We doen geen snelle ‘kijkbeurtjes’, maar écht onderhoud. Tijd speelt geen rol. Ook als dat betekent dat we maar twee liften op een dag doen. De monteur gaat pas weg, als hij zeker is dat de lift veilig is. Kwaliteit en veiligheid gaan altijd voor.”

Liftinstituut Safety Award 2024 lifteigenaren

En dan is het tijd voor de winnaar in de categorie Lifteigenaren. Ook hiervoor opende Marco dé gouden enveloppe. Marco: “De winnaar van de Safety Award 2024 categorie lifteigenaren is… Nijestee! Met slechts 3,1% afkeur en 50,8% schone rapporten de absolute topper onder de lifteigenaren. Gefeliciteerd!”

Hans Bosma: “We zijn ontzettend blij met deze award! Alleen al de nominatie voelde als een feestje, maar dit is echt een blijk van waardering voor hoe we werken. Wij vinden het eigenlijk normaal wat we doen, maar deze award bevestigt dat onze standaard blijkbaar niet de standaard van andere lifteigenaren is. En dat we blijkbaar de juiste keuzes maken. En daar zijn we trots op. Vooral op ons team, want alleen samen kunnen we dit mogelijk maken.”

“Onze kracht zit ook in die samenwerking. Erik Lalkens heeft direct contact met de monteurs, en dat werkt. We sturen niet op kosten of luxe, maar op kwaliteit en veiligheid. We kennen ons bezit goed, weten met wie we samenwerken en zorgen dat die samenwerking klopt. We beknibbelen nooit op liftonderhoud. Veiligheid staat bij ons op één, daarna duurzaamheid en functionaliteit. Soms worden er keuzes gemaakt waarvan de gevolgen niet goed worden overzien, daarom vinden wij het belangrijk om kennis actueel te houden en expertise dichtbij te hebben. We organiseren praktisch, schakelen snel en maken heldere afspraken binnen de driehoek ‘eigenaar’, ‘onderhoudspartij’ en ‘Liftinstituut’.”

“Sinds een jaar of drie zijn we weer terug bij Liftinstituut als keuringsinstituut. Weggaan was duidelijk een verkeerde keuze. De kwaliteit van de data van de liftrapportages van Liftinstituut dragen zeker bij aan de winst van deze award. Ik ben ervan overtuigd dat de award het resultaat is van die goed werkende samenwerkingsdriehoek.”

Mooi feestje

De reactie op deze nieuwe manier van uitreiking werd zeer gewaardeerd onder de aanwezigen. Joop Lakeman: “Bedankt voor de leuke en goed verzorgde avond op kasteel Groeneveld. Ontvangst met groene loper, prosecco en een hapje. De muzikale omlijsting met gitaar, viool en mooie Franse chansons, wat een welkom! Een heerlijk diner met goede wijnen met grappige intermezzo’s van John van Vliet en Marco Waagmeester. En natuurlijk als kers op de taart de uitreiking van de Liftinstituut Safety Award.”

Zelfs Ludo Kobes van Patrimonium nam zijn eerste reactie enigszins terug: “Het was erg leuk. Ook leuk om zo andere lifteigenaren te ontmoeten.” Uiteraard waren ze wel enigszins teleurgesteld dat ze niet weer hebben gewonnen, maar ze namen het sportief op. Simon Martini: “We hadden zeker gerekend op de award. De plank met alle awards hadden we weer even afgestoft en een plek vrijgemaakt voor de nieuwe award. Dus ja, ik ben eerlijk, we zijn teleurgesteld. Maar, toch een troost: de award gaat wel naar onze stad Groningen. We gunnen het Nijestee oprecht en voor de volle 100 procent. Ze zijn niet onze concurrent, maar zien ze meer als broer. Maar volgend jaar winnen wij de award weer, hoor!”

Afscheid

En zo kwam er een eind aan een mooie avond met eigenlijk alleen maar winnaars! Bij afscheid kreeg iedereen nog een bijzonder cadeau mee. Marco Waagmeester: “Een mini olijfboompje van Trees for all. Wij staan voor een CO2 neutrale bedrijfsvoering. Daarom hebben wij ook voor deze locatie gekozen van Staatsbosbeheer.“

Wij zetten actief in op het reduceren van de uitstoot van CO2. De uitstoot die toch vrijkomt, compenseren wij door jaarlijks bomen te planten via Trees for all; een organisatie die zich al meer dan 25 jaar inzet voor een bosrijke wereld. Ze planten bomen in Nederland en in het buitenland via verschillende bosprojecten en maken mensen bewust van het belang van bomen. Door deze organisatie te steunen, kunnen we nog iets extra’s doen om deze belofte waar te maken.”

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024