De afgelopen weken was er veel wateroverlast. Ook de nodige liftputten liepen onder water. Gebruik de lift niet, als dit u overkomt. En schakel de installatie uit, als u bij de hoofdschakelaar kunt komen. Verder geldt: hoe eerder het water uit de put is, hoe geringer de kans op schade.
Als een liftput vol water loopt, zijn er een aantal onderdelen die nat worden: ca. 20 cm boven de putvloer bevindt zich het spanwiel van de snelheidsbegrenzer, een onderdeel van de vanginstallatie. Dat wiel mag best even nat worden, maar daarbij zit ook een veiligheidscontact. Wat hoger in de put zit in veel gevallen een 220 Volt-wandcontactdoos en de liftblokkeerschakelaar. Komt het water nog hoger, dan komt de onderkant van de liftkooi onder water te staan. Dat wil zeggen, als de lift voor de laagste stopplaats staat.
Stroom en water betekent gevaar
Dreigt het water de liftput in te lopen, maar is alles nog droog? Ga dan naar de liftmachinekamer, als u daartoe bevoegd bent. Dat mag met de lift. Als u uitstapt, stuur dan de lift naar de middelste verdieping en schakel met de hoofdschakelaars de lift en de liftschachtverlichting uit. Is het gevaar geweken? Dan kunt u alles weer bijzetten. Is er wel water in de put gelopen, dan is het zaak om dit zo snel mogelijk te laten verwijderen door, of in aanwezigheid van, de liftmonteur. Hij zal als de put weer droog is, de schakelaar die volgelopen waren, open moeten maken en droogmaken. Als er al water in de put gelopen is als u aankomt, gebruik dan de lift niet en schakel zo mogelijk de stroom uit. En bel het liftbedrijf. Hoe eerder alles weer droog is, hoe kleiner de kans op schade.
Bouwkundige voorzieningen
Veel vloeren voor de schachttoegang in de kelder of op de begane grond zijn wat oplopend in de richting van de schachttoegang. Daardoor zal een klein beetje water niet meteen de put in lopen. Moderne brandweerliften hebben een putje in de schachtput met een dompelpomp, zodat inlopend water meteen weggepompt wordt.