Terwijl Liftinstituut landelijk voornamelijk dalers ziet, heeft MP Liften de meeste vooruitgang geboekt in het omlaag brengen van het aantal afgekeurde liften en aantal keuringspunten op rapportages. Daarmee verdient MP Liften met een stijging in de ranglijst de aanmoedigingsoorkonde Liftinstituut Safety Award 2020 voor de categorie liftonderhoudsbedrijven.
We worden enthousiast ontvangen op het kantoor van MP Liften in Amersfoort en de slagroomtaart die we hebben meegenomen, wordt al snel aangesneden. “We gaan voor de hoofdprijs”, zegt Sanne Anvelink, Manager Service Nederland en België als we de aanmoedigingsoorkonde hebben overhandigd. En als het aan Robin de Winter, directeur van MP Liften, ligt, zou dat al volgend jaar kunnen gebeuren. Robin: “Je kunt ervoor kiezen vooral vernieuwend te zijn, maar wij hebben ervoor gekozen dicht bij de klant te staan en de klantverwachtingen te overtreffen. Ik geloof dat daar de sleutel ligt voor succes.”
Op de goede weg
“Coolblue is mijn voorbeeld. Net als Coolblue willen wij te allen tijde onze klanten en daarmee de klanttevredenheid op één zetten. En we weten inmiddels door Coolblue hoe dat kan leiden tot succes. Maar dat realiseer je niet van de ene op de andere dag. Daar gaat tijd en inspanning overheen en we zijn er zeker nog niet. Deze aanmoedigingsoorkonde laat wel zien dat we op de goede weg zitten.”
“Zo hebben we geïnvesteerd in een nieuw ERP-systeem en een nieuwe planningstool: Plandem, waarmee we meer grip hebben gekregen op de planning van onze buitendienst. Hierdoor kunnen we efficiënter werken. We kunnen onder andere gegevens van de klant en de liftinstallaties hierin terugvinden en wanneer het laatste onderhoud is geweest. We kunnen ook ieder moment zien, waar onze liftonderhoudsmonteurs zijn en kunnen zo snel schakelen bij storingen of keuringspunten. Dat is niet alleen prettig voor ons, maar vooral voor de klant.”
Verantwoordelijkheid bij de monteur
“Iedere monteur heeft zijn eigen rayon en heeft een eigen klantenportefeuille”, vult Sanne aan. “Dat zorgt ervoor dat de monteurs zich verantwoordelijk voelen voor ‘hun’ liften, en een relatie kunnen opbouwen met de klant. Zijn er storingen of keuringspunten, dan willen de monteurs dat zelf oplossen en vooral voorkomen dat het weer gebeurt.”
“Voor de klant is het prettig een vast gezicht te hebben. Is er spoed en kan de vaste monteur niet snel ter plaatse zijn, dan kunnen we in Plandem zien welke monteur zich in de buurt bevindt en kunnen we het probleem sneller oplossen.”
Goede communicatie met klant en kantoor
“We willen ook alleen maar werknemers die een klantgerichte instelling hebben”, zegt Robin. “Wanneer onze liftonderhoudsmonteurs of onze Field Leader bij de klant aan het werk zijn, is er altijd persoonlijk contact met de klant. Die betrokkenheid is heel belangrijk. Wanneer er opmerkingen komen van de klant, wordt daar goed naar geluisterd, wordt het geregistreerd en teruggekoppeld naar kantoor. Zo kan er direct actie worden ondernomen en blijft niets in de la liggen.”
“Een goede communicatie met de collega’s op kantoor is dus ook van groot belang. Op deze manier kunnen we storingen voor zijn, kan het aantal keuringpunten dalen en laten we onze klanten zien dat zij bij ons op nummer één staat. En die klant is niet alleen onze opdrachtgever: dat zijn (vooral) ook de liftgebruikers.”
Langere verbintenis
Gelukkig komt MP Liften goed de coronacrisis door. Robin: “Aan het begin van corona, was het onrustig. Waar stuur je je monteurs wel of niet heen? Hoe bescherm je je werknemers en zorg je ervoor dat ze veilig kunnen werken? Maar ook: hoe kunnen we onze klanten helpen in deze onzekere tijd?”
“Een aantal van hen zijn restaurants, hotels en retailbedrijven en vooral die hebben het zwaar. Wij hebben hen in het voorjaar van 2020 gelijk gebeld en een aantal regelingen kunnen treffen, waardoor hun financiële druk kon worden verlaagd. In ruil daarvoor vroegen we om een langere verbintenis. De ondernemers waren verrast door ons telefoontje en onze betrokkenheid werd enorm gewaardeerd. Uiteindelijk willen wij natuurlijk ook het liefst dat onze klanten door de crisis komen.”
Toekomst
Voor de toekomst blijft MP Liften dit pad volgen. Robin: “Onze service biedt nog steeds ruimte voor verbetering, dus daar zullen we ons voornamelijk op blijven focussen. Ik wil uiteindelijk dat wij gezien worden als het liftbedrijf met de beste service. Hebben we dat bereikt, dan komt de groei vanzelf.”
“Voor de toekomst zien we wel de prijsstijgingen van het materiaal als een grote bedreiging voor de projectmatige markt, want die lopen nu al flink op. Gelukkig hebben we langlopende afspraken voor volumes en prijzen, maar ook wij zullen een keer geconfronteerd worden met prijsstijgingen. Daar maken we ons wel zorgen om.”
Plekje vinden
Ons bezoek aan MP Liften zit erop. Als we afscheid nemen, blijken Robin en Sanne er nog niet over uit te zijn waar de oorkonde komt te hangen. Robin: “Misschien kan hij hier op de balie komen te staan. Of we hangen hem daar aan de muur.”
“Of om en om bij jou en mij op kantoor”, reageert Sanne. Als het aan MP Liften ligt, gaan wij volgend jaar zien waar de oorkonde uiteindelijk is komen te hangen.
>>> Lees meer over de aanmoedigingsaward voor Innax
Over MP Liften
MP Liften is fabrikant van liften, roltrappen en rolpaden en biedt oplossingen voor verticaal en horizontaal transport van personen, auto’s en goederen.