“De klantwaardering voor onze inspecteurs is goed. Dat houden we graag zo.”

Sinds 2019 heeft Liftinstituut maar liefst vijftien nieuwe inspecteurs aangenomen. Peter Arts, manager inspecties, legt uit: “Na jaren van vastgoedcrisis wordt er sinds 2017 weer aanzienlijk geïnvesteerd in nieuwbouw met liften. Die ontwikkeling zien wij terug in het aantal aanvragen voor keuringen. Tegelijkertijd gaan er inspecteurs met pensioen. Om de kwaliteit van onze dienstverlening op peil te houden, hebben we flink geïnvesteerd in de werving en opleiding van inspecteurs. De klantbeoordelingen over onze inspecteurs waren tot nu toe altijd goed. Dat houden we graag zo.”

Uit het juiste hout gesneden

Arts prijst zich gelukkig met vijftien goede inspecteurs: “Tijdens een sollicitatiegesprek krijg je een eerste indruk. Stuk voor stuk hebben ze die waargemaakt. Sowieso zijn het allemaal mensen met een brede technische ervaring. Als inspecteur moet je overal verstand van hebben – elektrotechniek, mechanica, hydrauliek, alles komt samen in een lift. Maar het zit niet alleen goed wat technische kennis en kunde betreft, ze zijn ook uit het juiste hout gesneden. De betrokkenheid bij hun werk, de klanten en onze organisatie is groot.”

De keuze voor Liftinstituut is voor de meeste nieuwe inspecteurs een bewuste. “Behalve een goede werk-privébalans en veel vrijheid in hun werk vinden ze het belangrijk om maatschappelijk nuttig werk te doen. Als inspecteur draag je bij aan de liftveiligheid in Nederland.” Ook perspectief speelt volgens Arts mee: “Je kunt jezelf bij Liftinstituut altijd verder ontwikkelen. Voor de een betekent dat een managementfunctie of doorgroeien naar de certificatietak, de ander verbreedt zijn kennis graag en gaat bijvoorbeeld ook roltrappen en gevelonderhoudsinstallaties keuren.”

Pittig inwerktraject

Eenmaal in dienst duurt het minimaal drie maanden voor een inspecteur zelfstandig liften kan keuren: “Ons inwerktraject is intensief. Er zijn zoveel verschillende typen liften én zoveel normen. We zorgen voor theoretische verdieping, maar daarnaast gaan de nieuwe inspecteurs ook op pad met ervaren inspecteurs. Gaandeweg keuren ze steeds meer liften zelf. Na drie maanden volgen afrondende toetsen in de praktijk en via e-learning. Slaagt de inspecteur, dan kan hij zelfstandig op pad.”

Speciale aandacht tijdens de inwerkperiode is er voor communicatie. “Wij vinden het belangrijk dat onze inspecteurs goed kunnen communiceren met klanten, bewoners en andere gebouwgebruikers. Soms zorgt de sticker ‘Lift tijdelijk buiten gebruik’ voor kritische reacties en korte lontjes. Je zult maar net aan het verhuizen zijn. Wij trainen onze inspecteurs om duidelijk en rustig over de situatie te communiceren. Overigens kondigen we vanuit Liftinstituut onze keuringen altijd aan.”

Nieuwe mensen

Met de vijftien nieuwe medewerkers heeft Liftinstituut het inspecteurskorps weer helemaal op orde. Alhoewel Arts altijd geïnteresseerd is in goede mensen. “Soms zien we dat oude bekenden weer bij ons aankloppen. Dan weet je dat we het niet alleen goed doen voor onze klanten, maar ook voor onze medewerkers.”

> Kijk voor vacatures op www.liftinstituut.nl > Werken bij Liftinstituut.


Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024