Het is geen enorme stijging, maar wel een aanmoedingsoorkonde voor een Safety Award waard; woningcorporatie Domesta uit Emmen steeg van plek 27 naar 23 als het gaat om het omlaag brengen van het aantal afgekeurde liften en aantal keuringspunten op rapportages. Harrie Boertien, contractbeheerder technisch beheer en onderhoud bij Domesta: “We hebben anderhalf jaar geleden afscheid genomen van een liftpartner. Dat verklaart deze stijging.”
Veel afkeurpunten, keuringspunten die bleven openstaan, herhaalpunten, organisatorisch liep het niet lekker; er heerste veel ontevredenheid over het liftonderhoudsbedrijf waar Domesta mee samenwerkte. Harrie: “60 procent van onze gebouwen heeft een zorgfunctie. De gebruikers van de liften zijn dan ook voornamelijk afhankelijk van de lift. Stilstand van de liften moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden. En dat lukte niet. Opvolging van storingen, aanrijdtijden, onderhoud, niets ging goed. We hebben nu een nieuwe onderhoudsfirma in de arm genomen en die zijn nu voornamelijk keuringspunten aan het oplossen en achterstallig onderhoud aan het plegen. Ibrahim Cildavil van DLR Eurlicon helpt ons daarbij.”
VIP-keuring van Liftinstituut
Niet geheel toevallig zit Ibrahim ook aan tafel tijdens ons bezoek. Nieuwsgiering naar het verrassingsbezoek van Liftinstituut aan Domesta, bleef Ibrahim na een afspraak met Harrie hangen. Harrie: “Door de problemen met het onderhoudsbedrijf hebben we Ibrahim als adviseur ingezet en dat heeft zeker ook geleid tot deze aanmoedigingsoorkonde, vandaar dat hij erbij zit. Hij adviseerde ons onder andere om bij Liftinstituut te kiezen voor de VIP-keuring. Naast de periodieke onderhoudskeuring zorgt Liftinstituut met VIP ook voor de assistentie van een liftmonteur. Het overkwam ons namelijk geregeld dat de inspecteur van Liftinstituut er was, maar dat de liftmonteur van het liftonderhoudsbedrijf op het laatste moment afzegde voor een spoedklus elders. Dan kan de keuring dus niet doorgaan. Gevolg; een lift die niet wordt gekeurd en een keuring die opnieuw moet worden ingepland. Met VIP zijn we ervan verzekerd dat zowel de inspecteur als de liftmonteur er zijn en dat voorkomt niet alleen onnodige stilstand, maar ook kosten. We zijn heel blij met de VIP-keuring van Liftinstituut!”
Ingebrekestelling
Ibrahim heeft zich ook verdiept in de contracten. Ibrahim: “In het contract met de betreffende onderhoudsfirma stond een aanrijdtijd van maximaal één uur bij opsluiting en bij een storing twee uur. Dat werd vaak niet gehaald. Bij opsluiting moest dan de brandweer eraan te pas komen en werden de liftdeuren ontwricht om de opgesloten mensen in de lift te kunnen bevrijden. Kosten en ongemak die we natuurlijk liever voorkomen. Daarnaast kon de liftenfirma zich vaak niet houden aan de twee uur die staat voor het oplossen van een storing. In het ergste geval stond de lift langer stil, waardoor de bedrijfsvoering in gevaar kwam. Dat is natuurlijk onacceptabel! Gelukkig konden we op basis van ingebrekestelling het contact verbreken. Nu werkt Domesta met drie liftonderhoudsbedrijven en beginnen we alles weer op de rit te krijgen.”
Spreek-luisterverbinding
Een ander verbeteringspunt is de spreek-luisterverbinding. Harrie: “In veel van onze liften zaten spreek-luisterverbindingen waarbij het telefoonnummer een KPN-verbinding had. Het nadeel daarvan is dat lifteigenaren vaak niet weten waar het telefoonnummer van is. Ze bellen het nummer, krijgen geen gehoor en denken dat het een onnodige aansluiting is. Het nummer wordt opgezegd en dus reageert er niemand als je op de noodknop van de lift drukt. Wij zijn nu overgestapt naar een samenwerking met Elseco, waarbij Elseco de spreek-luisterverbindingen in onze liften monitort. Drukt er iemand op de noodknop, dan wordt hij verbonden met een centralist van het liftbedrijf die de lift in onderhoud heeft. Die ziet dan niet alleen het binnenkomende telefoonnummer, maar ook om welke lift het gaat. Geruststellend voor diegene die vastzit, want als je al stress hebt en ook nog eens moet uitleggen in welke lift je zit, geeft dat alleen nog maar meer stress. Daarnaast krijgt Elseco automatisch een melding bij een storing, zodat storingen direct kunnen worden opgelost en niet pas zichtbaar worden tijdens een keuring, of erger, wanneer een gebruiker vastzit in de lift.” Harrie test overigens hoogstpersoonlijk de spreek-luisterverbindingen. “Het is eigenlijk een beetje een tik van me: zodra ik in de lift sta, móet ik gewoon op de noodknop drukken om de verbinding te testen. En als het niet goed werkt, trek ik bij Elseco gelijk aan de bel.”
Toekomst
Volgend jaar nog meer plekken gestegen, of zelfs de Safety Award? Harrie: “Het belangrijkste voor ons is dat de lift de bedrijfsvoering niet in het gedrang mag brengen en daar hoort geen stilstand van liften bij. We zullen daarom samen met DLR Eurlicon nog meer op de keuringspunten gaan letten. Ibriham bewaakt nu al dat de keuringspunten worden opgevolgd. Inmiddels is er een extra binnendienstmedewerker bij DLR Eurlicon die ervoor zorgt dat we sneller actie kunnen ondernemen. Ik denk niet dat we volgend jaar al een Safety Award in ontvangst kunnen nemen, maar deze aanmoedigingsoorkonde motiveert zeker om nog beter te werken aan de keuringspunten en deze in de toekomst te voorkomen.”