Mee met inspecteur Giel van Puijenbroek: “Ook in coronatijden moeten liften worden gekeurd”

Dagelijks keurt Liftinstituut-inspecteur Giel van Puijenbroek zo’n vijf à zes liftinstallaties in Zuid-Nederland. In december 2019 trad hij in dienst, in maart 2020 kreeg ook hij in zijn werk te maken met de coronamaatregelen. Hoe verlopen de keuringen nu in coronatijden? Tegen welke hindernissen lopen hij en zijn collega’s aan? En welke maatregelen nemen ze om keuringen toch veilig door te laten gaan? Giel deelt zijn ervaringen.

Hoewel veel Nederlanders nu thuiswerken, mag Giel nog dagelijks de weg op. “En dat moet ook, want corona ontslaat gebouweigenaren en -beheerders niet van hun keuringsplicht.” Hij geniet van de afwisseling in zijn werk: “Op één dag sta je ’s ochtends in een klooster, dan weer kom je in een appartementencomplex, en laatst was ik nog in een vuurtoren. Iedere locatie en iedere lift is weer anders. Dat houdt mijn werk leuk.” Giel is er best een beetje trots op dat hij relevant werk doet: “Mensen rekenen op een veilige lift, ook in deze tijden.”

Coronamaatregelen

De knop moest even om toen vorig jaar de coronaperiode van start ging: “Aanvankelijk hanteerden veel organisaties zeer strenge eisen om een gebouw binnen te gaan. Verpleeg- en verzorgingshuizen kwamen we zelfs niet binnen. Dat veranderde in de loop van het jaar.”

Bij Liftinstituut stond van meet af aan de veiligheid van de mensen in de gebouwen en van de inspecteurs voorop. “We dragen overal een mondkapje, ontsmetten onze handen voor en na de keuring en houden 1,5 meter afstand. Doordat we – zoals altijd – vooraf communiceren over de datum van de keuring, kunnen gebouwgebruikers er rekening mee houden. Zo beperken we het aantal contactmomenten.”

Voor een dichte deur

Voor Giel en zijn collega’s is het nu wat makkelijker werken in kantoorgebouwen: “Veel mensen werken thuis, maar daar staat weer tegenover dat het in de appartementengebouwen overdag weer drukker is.”

Soms lopen Giel en zijn collega-inspecteurs ertegenaan dat ze een winkel of kantoorgebouw niet binnen kunnen. “Ondanks dat we de keuring aankondigen, staan we dan toch voor een dichte deur. Daarom mijn vriendelijke verzoek aan beheerders en gebouweigenaren: krijgt u een bericht van Liftinstituut, check dan of er iemand op de keuringsdatum aanwezig is. Lukt dat niet? Belt u dan alstublieft voor het verzetten van de afspraak. Dat werkt wel zo prettig.”

Samen zorgen voor veiligheid

Heel lang uitstellen van de keuring is volgens Giel niet verstandig: “Elke lift moet iedere achttien maanden worden gekeurd. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen veilig met de lift kan.”

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024