Wie het nieuws volgt, kan het niet gemist hebben. Een maand geleden werd de Zalmhaventoren in Rotterdam – met 215 meter de hoogste wolkenkrabber van de Benelux – feestelijk opgeleverd. In nog geen drie jaar werd de hele toren uit de grond gestampt. Dat BAM het project zo snel kon realiseren, is mede te danken aan de unieke MEEgroeilift van Mitsubishi Elevator Europe (MEE) die Liftinstituut tijdens elke groeistap keurde.
Henk van de Pol, strategic project manager bij Mitsubishi, legt uit: “Een gemiddelde bouwlift beweegt zich traag langs de buitenzijde van het gebouw naar de verdieping waar wordt gebouwd. Ook kan de gevel niet worden gesloten. Wij pakken het met de MEEgroeilift heel anders aan. Deze maakt namelijk gebruik van de liftschachten in het gebouw die later worden gebruikt voor personenliften. Doordat we van de bestaande schachten gebruikmaken, is onze MEEgroeilift zeer geschikt voor extreme hoogbouw op een plek waar weinig oppervlak rond de bouwplek aanwezig is. Daarvan was ook sprake bij de Zalmhaventoren.”
Stap voor stap omhoog
De MEEgroeilift gaat met een snelheid van twee meter per seconde omhoog en heeft gewoon automatische liftdeuren. Bouwvakkers zijn veel sneller boven en staan ook nog eens droog en warm. “En dat voordeel geldt ook voor het gebouw zelf”, vult Van de Pol aan. “Omdat de gevel niet open hoeft te blijven voor een externe bouwlift, is het gebouw al tijdens de bouw wind- en waterdicht.”
Zoals de naam van de lift al aangeeft, groeit de nieuwe Mitsubishi-bouwlift mee met de constructie van het gebouw. Mitsubishi-projectleider Wouter Knol legt uit: “Na de realisatie van de eerste vier verdiepingen wordt de MEEgroeilift geïnstalleerd. De machineruimte steunt daarbij in zijn geheel op schuifbalken in de schacht. Terwijl de lift dan al bruikbaar is tot de vierde verdieping, bouwen bouwvakkers verder de hoogte in.”
“Als de volgende vier verdiepingen gereed zijn, installeren Mitsubishi-monteurs in dit nieuwe deel de liftleiders en deuren, en treffen ze de voorbereidingen voor een nieuwe stap omhoog. Ze hijsen vervolgens de machinekamer op en verlengen de kabels. Binnen korte tijd is de lift weer klaar voor gebruik op de nieuwe hoogte.”
Optrekken met Liftinstituut
Aan de daadwerkelijke inzet van de MEEgroeilift ging een ontwerptraject vooraf waaraan maar liefst tien medewerkers werkten. Ook Liftinstituut werd in een vroegtijdig stadium betrokken. Van de Pol: “We hebben ze bij de ontwikkeling betrokken om duidelijk te krijgen of we alles goed deden. Welke berekeningen, tekeningen en testen zijn er nodig om de certificaten rond te krijgen? Ook zijn ze in onze testtoren wezen kijken.”
Bij iedere groeistap kwam een dedicated Liftinstituut-inspectieteam de MEEgroeilift weer keuren. Knol: “Op donderdag maakten wij de lift klaar voor de volgende groeistap. De uitschuifpoten van de machinekamer werden dan ingetrokken om vervolgens de hele machinekamer, de kooi en het tegengewicht met een kraan omhoog te takelen. Op vrijdag kwam Liftinstituut dan voor de veiligheidskeuring. Zo kon de lift in no-time weer in gebruik worden genomen.”
Elkaar inspireren
De keuze voor Liftinstituut als certificerings- en keuringspartner lag voor Mitsubishi voor de hand. Van de Pol: “We werken al jaren naar volle tevredenheid met hen samen. Ze hebben een verregaande kennis van het product en volgen de technologische ontwikkelingen op de voet. Wat technische knowhow betreft weten we elkaar telkens weer te inspireren.”
“Onze langdurige samenwerking zorgt er ook voor dat we heel open en transparant naar elkaar kunnen zijn. De vertrouwensbasis is goed. Niets is mooier om op zo’n manier samen een groter, sterker en nog mooier product neer te zetten dat door de hele wereld wordt gezien.”
Volgens Mitsubishi is de flexibiliteit van Liftinstituut ook bijzonder groot. Knol weet het uit ervaring: “Niks is zo veranderlijk als de planning. Bel je voor een andere of een nieuwe keuringsafspraak, dan weet je gewoon dat die inspecteur er staat als je hem nodig hebt.”
Nieuwe liften en concepten
Behalve de introductie van de MEEgroeilift was project Zalmhaventoren in nog meer opzichten een groots project, en niet alleen voor Mitsubishi Elevator Europe. Van de Pol vertelt: “Naast vier personenliften in de hoogste toren die 6 meter per seconde rijden, hebben we in de twee mid-risetorens nog elk twee liften geleverd die 1,75 meter per seconde gaan. Daarnaast zitten er nog een aantal Mitsubishi-liften in de plint van het gebouw. En laten we vooral ook niet onze fraaie glazen lift in de entreehal vergeten. Uiteraard allemaal gekeurd door Liftinstituut.”
“Bijzonder bij alle personenliften is dat we ze volgens ons M-Use® concept leveren. De liften moeten ten minste veertig jaar zorgeloos functioneren in de Zalmhaventoren. Wij zorgen ervoor dat we ze al die tijd onderhouden. Daarbij is voorzien in alle noodzakelijke vervangingen op basis van het gebruik. In plaats van de aanschaf van liften betaalt de gebouwbeheerder voor het verticale transport, en dat met vastgestelde KPI’s voor gebruik. Zorgeloos, verzekerd, tegen vooraf vastgestelde kosten.”
Blijven innoveren
Met het project Zalmhaventoren, de MEEgroeilift en de onlangs gelanceerde MOVE, een kwalitatief zeer hoogwaardige lift met een lange levensduur, kijkt Mitsubishi terug op een succesvol jaar. Ondertussen zijn ze in Veenendaal al volop bezig met nieuwe innovaties: “Zo richten we ons nu op voorspellend onderhoud. Zien we straks op afstand dat een deur bijvoorbeeld zwaarder loopt, dan kunnen wij er alvast een monteur naar toe sturen, nog voordat het een storing wordt. Zo blijven we bouwen aan vernieuwing en verbetering.”
De meegroeilift in actie
Zien hoe het meegroeien werkt? Bekijk deze video.
3x MEEgroei-techniek
Kabelruimte
De MEEgroeilift heeft een kabelruimte waarin de reserve-kabellengte is opgerold. Hierdoor hangen de kabels niet onder in de schachtput met (regen)water. Dit maakt de lift duurzaam: de kabels roesten nauwelijks, zijn minder snel aan vervanging toe en zijn te hergebruiken bij een volgend project.
Machinekamer
De machinekamer bevat twee tractiemachines. Op de ene machine rijdt de lift met twee meter per seconde. Dit is sneller dan een reguliere bouwlift. De andere machine is voor het afrollen van de extra lange staalkabel. De staalkabel heeft alvast de lengte van het gebouw.
Kooi
De kooi is geschikt als bouwlift en heeft automatische deuren. Groot voordeel: het bouwpersoneel kan sneller werken dan bij handbediende deuren en na de bouw kunnen de deuren worden hergebruikt.