In Nederland meldden zich jaarlijks ongeveer 550 mensen met letsel op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen, na een ongeluk op een roltrap. De meeste met een breuk of hersenletsel. Bijna de helft van de slachtoffers is tussen de 70 en 89 jaar oud. De meeste ongelukken gebeuren op vliegvelden en in het openbaar vervoer. Alleen al op treinstations gebeurden vorig jaar 236 valongelukken op een roltrap.
Dat concludeert Liftinstituut op basis van een onderzoek van VeiligheidNL en cijfers uit de jaarverslagen van spoorbeheerder ProRail. Om mensen bewust te maken van het gevaar en hen op het hart te drukken om roltrappen op een veilige manier te gebruiken, voert Liftinstituut van 18 tot en met 24 november campagne tijdens de Safety Awareness Week.
Onderzoek
VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie, houdt in zijn Letsel Informatie Systeem (LIS) alle ongevallen bij die zijn behandeld op een spoedeisende-hulpafdeling (SEH) van een selectie van 14 Nederlandse ziekenhuizen. Op basis daarvan stelt het kenniscentrum dat er in 2023 naar schatting 200 tot 900 SEH-bezoeken plaatsvonden na een ongeval op een roltrap of rolpad. De meeste slachtoffers (47 procent) die zich in het ziekenhuis meldden, zijn tussen de 70 en 89 jaar oud.
Bijna alle mensen (94 procent) kwamen door een val op de spoedeisende hulp terecht. Van de slachtoffers had 30 procent een fractuur en 28 procent hersenletsel. Hoewel niet altijd bekend is waar het ongeluk plaatsvond, blijkt 49 procent te gebeuren op vliegvelden, bus-, metro- en treinstations. Dat er veel roltrapongelukken op treinstations plaatsvinden, wordt bevestigd door cijfers van ProRail. De spoorbeheerder meldde in 2022 in totaal 219 roltrapongelukken en vorig jaar 236. Dat was steeds een derde van alle ongelukken die op stations gebeuren.
Campagne
Directeur John van Vliet van Liftinstituut herkent veel ongelukken met roltrappen die in de VeiligheidNL-rapportages worden genoemd. “Dat varieert van mensen die aan het einde van een roltrap struikelen, mensen die uitglijden, ouderen die met een rollator de roltrap op proberen te komen tot mensen die een fiets of koffer laten vallen.” Hij benadrukt: “Op zich is een roltrap een veilige installatie, maar dat is het pas echt als je er ook veilig mee omgaat. Daarom houden we jaarlijks een campagne die gebruikers moet uitnodigen tot veilig gebruik.”
De nadruk bij de online campagne van dit jaar ligt op ongevallen op stations voor het openbaar vervoer. Tijdens de Safety Awareness Week worden via social media filmpjes gedeeld waarin een stuntman van de roltrap valt en reizigers laat schrikken. Dat leert mensen dat ze niet op hun telefoon moeten kijken als ze een roltrap op- of aflopen, moeten opletten bij het inhalen op de roltrap en met een rollator vooral de lift moeten nemen. Het belangrijkste advies luidt steeds: “Met de roltrap? Hou de leuningband vast”. Kijkers worden voor tips verwezen naar www.roltrapveilig.nl
punten. Waar let hij op als hij uw lift keurt? Een greep uit alle veiligheidschecks die hij tijdens de liftkeuring doet.
1. Controle snelheidsbegrenzing.
Overschrijdt de