Het percentage Nederlanders dat een of meerdere keren in een lift heeft vastgezeten is in vergelijking met zes jaar geleden met 4% gestegen. Dat blijkt uit onderzoek dat Liftinstituut heeft laten uitvoeren. Dat betekent dat jaarlijks bijna 49.000 mensen opgesloten raken in een lift. Alle reden voor Liftinstituut om tijdens de Safety Awareness Week in november uitgebreid aandacht te vragen voor het thema liftopsluiting. Wat moet je wel en niet doen? De Nederlandse radio- en tv-zenders en online-nieuwssites brachten de boodschap helder over: blijf rustig, druk op de alarmknop, bel de storingsdienst, maar bevrijd nooit jezelf.
Vastzitten in de lift is een thema dat vele Nederlanders bezighoudt, zo blijkt wel uit de massale aandacht van de media. EditieNL, Hart van Nederland, Radio 1, 538, Q-Music, NPO 3FM, regionale radiozenders en vele kranten gingen uitgebreid in op het thema. Ruim aandacht was er ook voor de fabels die er rond liftopsluiting wel eens te horen zijn. Zo kan in een stilstaande lift nooit de zuurstof opraken en zorgt een slim beveiligingssysteem ervoor dat een lift nooit naar beneden kan vallen.
Ruim aandacht via de sociale media
Naast de media zette Liftinstituut ook zelf een brede online campagne uit. Animaties en video’s met straatinterviews op Facebook, Instagram en YouTube brachten het thema onder ogen van zo’n twee miljoen Nederlanders. Ook droegen influencers opnieuw hun steentje bij. Zij vertelden hun volgers over wat ze wel en niet moeten doen bij een opsluiting, en verwezen hen door naar www.vastindelift.nl, de speciale actiesite rond het thema.
Onderzoeksresultaten
Voorafgaand aan de Safety Awareness Week voerde Motivaction onderzoek uit naar het gedrag van Nederlanders bij liftopsluiting. De belangrijkste resultaten op een rij:
- Het percentage mensen dat ooit vastzat in een lift, is gestegen van 25% in 2015 naar 29% dit jaar.
- Van de ondervraagden zou 31% zichzelf waarschijnlijk proberen te bevrijden. In 2015 was dat nog 36%. Die daling is positief, want jezelf bevrijden kan tot levensgevaarlijke situaties leiden.
- Ruim een derde van de Nederlanders weet niet wat te doen als ze vast komen te zitten in de lift. Om te onderzoeken of die andere 69% wel weet wat ze in zo’n situatie moeten doen, zijn stellingen voorgelegd. De overgrote meerderheid wacht rustig tot er hulp komt, maar een kwart zou nog altijd proberen de deuren te openen. Een derde van de mensen zou de liftdeuren proberen te openen om iemand te bevrijden die vastzit in de lift.
- Drie op de tien ondervraagden zou heel bang zijn als ze vast komen te zitten.
- Nederlanders blijven niet eindeloos wachten op hulp. Iets meer dan de helft van de mensen wacht maximaal drie kwartier, voordat ze zelf aan de deur gaan trekken.
Mooi resultaat
Directeur John van Vliet van Liftinstituut is blij met de grootschalige aandacht voor het thema: “Als je vastzit in een lift is er wat ons betreft maar één juiste keus: rustig blijven, op de alarmknop drukken en je laten bevrijden door de storingsdienst of door mensen die daarvoor zijn opgeleid. Al zouden we er maar één zelfbevrijdingsongeluk mee voorkomen, dan is wat mij betreft de campagne van deze Safety Awareness Week meer dan geslaagd.”
Over de Safety Awareness Week
Met de jaarlijkse campagneweek sluit Liftinstituut aan bij het internationale initiatief van de Safety Awareness Week. Jaarlijks worden honderdduizenden shoppers, reizigers, scholieren, senioren en andere roltrap- en liftgebruikers in Canada, de Verenigde Staten en sinds zeven jaar ook in Nederland erop gewezen hoe zij veilig gebruikmaken van liften en roltrappen.