Het is nog maar een jaar geleden dat Esra (4) met zijn handje ernstig bekneld raakte in de liftdeur, omdat hij zijn handjes op de deur plaatste tijdens het openen. Omdat Liftinstituut regelmatig hoort over dit soort ongelukken, met name bij glazen deuren, richtte de Safety Awareness Week 2020 zich geheel op dit thema. Via influencers, Instagram, Facebook en YouTube werden 3,7 miljoen Nederlanders op de gevaren gewezen.
Video brengt beknellingsgevaar handjes in beeld
De vader van Esra, Reinout, werkte geheel belangeloos mee aan de veiligheidscampagne. In de minidocu voor YouTube die online breed werd verspreid, vertelt hij: “Esra werd tot halverwege zijn onderarm meegetrokken. Dan zakt letterlijk de grond onder je voeten vandaan.” Omdat zijn zoontje er blijvend handletsel aan overhield, wijst hij andere ouders graag op de gevaren van de lift. “Wij zetten onze kinderen nu achter in de lift, zodat wij tussen hen en de liftdeur in staan.”
Campagne met groot online bereik
Tijdens de Safety Awareness Week van 9 tot en met 15 november zagen 3,7 miljoen Nederlanders de video in hun Facebook-, Instagram- of YouTube-omgeving. Velen surften door naar liftveilig.nl. Deze Liftinstituut-voorlichtingssite met liftveiligheidstips stond speciaal voor de gelegenheid in het teken van kinderen en liften.
- Facebook: aantal weergaven 2,6 miljoen; uniek bereik 1,0 miljoen Nederlanders
- Instagram: aantal weergaven 3,2 miljoen; uniek bereik 1,3 miljoen Nederlanders
- YouTube: aantal vertoningen 1,4 miljoen
Waarschuwingsstickers
Om iedereen te wijzen op het beknellingsgevaar van met name glazen liftdeuren heeft Liftinstituut een waarschuwingssticker ontwikkeld. Deze transparante sticker kan op de liftdeur worden aangebracht. Hij is gratis aan te vragen via deze website.