Iedere achttien maanden keurt Liftinstituut als aangewezen keuringsinstantie uw personenlift(en). Soms krijgen inspecteurs de vraag of dat ‘nou wel zo nodig is’? Marc Jeuken, productmanager inspecties bij Liftinstituut, kan deze vraag alleen maar met ja beantwoorden. Hij gaat graag in op het belang van de liftkeuring en de meerwaarde die Liftinstituut als keuringspartner biedt.
Dat er een APK voor auto’s is, begrijpt iedereen. Mensen weten tenslotte vaak goed wat de gevaren zijn van technische tekortkomingen in het voertuig. Anders is het bij liften. Marc: “Mensen stappen argeloos in de lift en denken niet na over de veiligheid. Toch moeten ook zij op een veilige installatie kunnen rekenen.”
Periodieke liftkeuring: elke achttien maanden
“De overheid heeft dat gelukkig al lang geleden erkend. Daarom toetsen we elke achttien maanden de liftveiligheid tijdens de wettelijk verplichte liftkeuring, zoals benoemd in het Warenwetbesluit liften. Tijdens de keuring checken we of de lift nog voldoet aan de Richtlijn liften en onderliggende normen.”
Over de termijn van de periodieke liftkeuring is Marc duidelijk. “Misschien vindt de ene gebouwbeheerder of -eigenaar maar zelden opmerkingen in ons rapport, maar we komen ook tekortkomingen tegen die niet nog eens achttien maanden kunnen wachten om te worden aangepakt.”
Onafwendbaar gevaar voor de liftgebruiker
In de keuringsrapporten onderscheidt Liftinstituut drie soorten tekortkomingen. “Is er sprake van een direct onafwendbaar gevaar voor de liftgebruiker? Dan keuren we de lift niet alleen direct af, we zetten ‘m ook meteen stil en melden het voorval bij de Arbeidsinspectie.”
Als voorbeeld van onafwendbaar gevaar noemt Marc een situatie met een oudere lift zonder kooiafsluiting: “Als je in zo’n lift staat, zie je de wand van de liftschacht voorbijkomen. Tijdens een keuring zagen we dat in een van de liftdeuren een ruitje ontbrak. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als iemand daar de arm doorheen steekt. Stilzetten is dan de enige oplossing.”
Minder ernstige tekortkomingen
Naast gevaarlijke tekortkomingen zijn er ook zaken waarvan lifteigenaren, onderhoudsbedrijven, keuringsinstanties en overheid samen – in het Centraal College van Deskundigen Liften – hebben afgesproken dat ze aan bepaalde voorschriften moeten voldoen. “Zien we zo’n tekortkoming, dan keuren we de lift ook af. In principe mag de lift dan niet in gebruik zijn.”
Als voorbeeld noemt Marc de spreek-luisterverbinding. “Sinds de introductie van de Richtlijn liften is zo’n verbinding verplicht voor nieuwe installaties. Liftpassagiers kunnen dan alarm slaan en in contact komen met een hulpdienst als ze opgesloten zitten. Wordt zo’n liftopsluiting door het ontbreken van de verbinding niet opgemerkt, dan kan dat behoorlijke gevolgen hebben. Maar direct gevaar is er niet.”
Tot slot noemt Marc de tekortkomingen die niet tot afkeuring leiden. “Daarbij kun je denken aan de documentatie die het onderhoudsbedrijf niet heeft bijgewerkt, of aan verlichting die niet goed werkt. De liftgebruiker heeft van zo’n tekortkoming niet direct last.”
Een stap extra tijdens de liftkeuring
Net als alle andere liftkeurders in Nederland werkt Liftinstituut volgens het Schema liften. Daarin staat precies op welke onderdelen de lift moet worden gecheckt. Marc: “Bij ons gaat de keuringsinhoud overigens wel wat verder dan het schema. Wij kijken meer naar de lift in zijn geheel. Zo hebben we bijvoorbeeld ook oog voor de algemene technische staat. Daardoor besteden we weliswaar meer tijd aan onze keuringen, maar die meerwaarde bieden we onze klanten graag.”
“Dat wat de inspecteur wel ziet maar niet op het rapport hoort te staan, communiceert hij rechtstreeks met de aanwezige monteur en/of met de klant – als die ter plaatse een contactpersoon heeft. Zo kunnen monteur en/of klant de puntjes op de i zetten.”
Innovatie, ontwikkeling en ervaring
Vier keer per jaar komen alle Liftinstituut-inspecteurs bij elkaar voor teamoverleg. “Tijdens deze sessies bespreken we nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Daarnaast delen inspecteurs ook belangrijke technische tekortkomingen die ze zijn tegengekomen. Zo kan de ene inspecteur leren van de andere en zijn we nog scherper op bepaalde situaties.”
Marc benadrukt graag dat de kennislat binnen Liftinstituut sowieso hoog ligt: “Op het gebied van actuele kennis en toekomstige wetgeving zitten we vooraan. We nemen namelijk regelmatig deel aan de normencommissie in Brussel. Zo zijn we niet alleen goed voorbereid op nieuwe regels, we weten ook hoe een nieuwe norm tot stand is gekomen. Die achterliggende gedachte van wetgeving is soms nog belangrijker dan de regel zelf.”
“En laten we vooral ook niet onze ruim negentig jaar aan ervaring vergeten. Er zijn in Nederland nog heel veel liften op leeftijd en daar horen de regels van vroeger bij. Als Liftinstituut zijn wij goed in staat om ook die regels van vroeger goed toe te passen. Daar zijn we – dat durf ik wel te zeggen – uniek in.”
Top 10 tekortkomingen tijdens liftkeuring
Benieuwd naar de belangrijkste tekortkomingen die Marc en zijn collega’s tegenkomen tijdens de periodieke liftkeuringen? Volg Liftinstituut op LinkedIn voor de maandelijkse updates.