Extra aandacht voor de spreekluisterverbinding

Een spreekluisterverbinding die niet werkt. Het is de meest voorkomende tekortkoming waarop onze inspecteurs een lift moeten afkeuren. En dat terwijl zo’n verbinding van levensbelang kan zijn: je zult maar opgesloten raken en niemand kunnen bereiken. De komende tijd verdient de spreekluisterverbinding extra aandacht. Zoals vele liftproducenten en onderhoudsbedrijven al weten, stoppen de Nederlandse telefonieproviders namelijk in 2025 met hun 2G-netwerk. Dat kan gevolgen hebben voor de spreekluisterverbinding. Alle reden om daar samen aandacht voor te hebben.


Wat verandert er precies in 2025?

In sommige liftinstallaties is de spreekluisterverbinding nog verbonden via een modem met een mobiel 2G-telefonienetwerk. De grootste Nederlandse providers stoppen in 2025 met de ondersteuning van het 2G-netwerk. KPN doet dat bijvoorbeeld per 1 december 2025.

Als alleen 2G wordt ondersteund, dan werkt de spreekluisterverbinding straks niet meer. Dan moet de liftintercom-module worden vervangen of geüpdatet. Wie een apparaat heeft dat niet alleen 2G maar ook 4G, 5G of LTE-M ondersteunt, hoeft zich geen zorgen te maken. Dan wordt automatisch voor een ander netwerk dan 2G gekozen en blijft de spreekluisterverbinding gewoon werken.

Waarschijnlijk houdt menig onderhoudsbedrijf al rekening met de komende verandering, maar het kan nooit kwaad om extra te informeren of de huidige verbinding al geschikt is voor 4G, 5G of LTE-M. Zo voorkom je samen dat de lift straks wordt afgekeurd doordat de spreekluisterverbinding niet werkt.

Waarom is een spreekluisterverbinding zo belangrijk?

Een spreekluisterverbinding is een verplicht alarmsysteem voor de nieuwere liftinstallaties, dat 24/7 vanuit de liftcabine verbinding moet kunnen maken. De verbinding is essentieel om bij een liftopsluiting altijd contact te kunnen leggen met de hulpdiensten. Zo is de veiligheid van liftgebruikers gewaarborgd.

Wat te doen bij een liftopsluiting?

  • Wil je weten wat je het beste kan doen als je vastzit in de lift? Ga dan naar vastindelift.nl
  • Wil je weten hoe vaak Nederlands vast komen te zitten in de lift? Bekijk het onderzoek dat Lifinstituut uitvoerde in samenwerking met Motivaction.

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024