Twee Liftinstituut Safety Awards 2020 voor Woningcorporatie Woonstede

Vorig jaar was het al bijzonder dat Woonstede de Safety Award voor zowel de categorie lifteigenaren als liftonderhoudsbedrijven won. Dit jaar doen ze het gewoon weer! “We zeiden toch: ‘tot volgend jaar’?!”

John van Vliet, directeur Liftinstituut: “Woonstede had in 2020 nul liftafkeuringen. En dat terwijl het gemiddelde op 8,8 procent zit! Dit is echt heel bijzonder en een extra compliment waard! En jullie zijn de eersten die de awards in het nieuwe design in ontvangst mogen nemen.” Om in aanmerking te komen voor de Liftinstituut Safety Award voor lifteigenaren, dienen eigenaren en beheerders minimaal honderd liftinstallaties te laten keuren door Liftinstituut.

Nuchter

Naast blijheid is er vooral ook nuchterheid bij Woonstede. Ronald van Londen, Adviseur installaties en duurzaamheid: “Geweldig dat we weer deze awards hebben gewonnen. Maar, we hebben er niet extra ons best voor gedaan. Vorig jaar zeiden we al dat we in de toekomst niet veel zouden veranderen en zo denken we er nog steeds over.”

“Het grootste deel van onze liften heeft merkonafhankelijke liftcomponenten, waardoor we zelf bepalen hoe we te werk gaan. Moet er een onderdeel besteld worden, dan is dat snel geregeld. We zijn niet afhankelijk van derden, zodat we controle houden over onze eigen installaties.”

Aerosolen

Die onafhankelijkheid en eigen controle bleken ook vorig jaar aan het begin van de coronacrisis van pas te komen. Ronald: “Toen in het nieuws kwam dat aerosolen een mogelijke wijze was van de verspreiding van corona, en dat deze in een liftcabine met onvoldoende ventilatie lang blijven hangen, sloeg de onrust bij onze bewoners toe. Wij ondernamen direct actie; binnen twee weken hadden we alle liften voorzien van een ventilatie van slechts tien euro per stuk! En het belangrijkste natuurlijk: aerosolen kregen geen kans meer te lang te blijven hangen.”

“Dan zie je hoe belangrijk het is dat je zelf kunt bepalen welke, hoe en van welke leverancier je aanpassingen doet in je liftinstallaties. En dat je niet afhankelijk bent van een extern liftonderhoudsbedrijf. Anders hadden we nooit binnen twee weken alle 120 liften kunnen voorzien van een ventilatie.”

Geen beperking van vrijheid

Djihfhoe Wang, liftonderhoudsmonteur, vult aan: “Omdat wij zelf het periodieke liftonderhoud doen en de controles, kunnen we direct actie ondernemen als er een storing is. En dat is ook wat we onze bewoners verschuldigd zijn: we willen ze een veilige woonomgeving garanderen.”

“Onze bewoners zijn veelal afhankelijk van de lift. Dus iedere minuut dat een lift niet kan rijden, is een beperking in de vrijheid van onze bewoners. Daarnaast hebben we ook onszelf ermee: doen we ons werk niet goed, dan komt het gelijk terug. We moeten het uiteindelijk namelijk zelf oplossen. We zitten er dus bovenop en dat verklaart denk ik ook dat we dit jaar weer nul afkeuringen hebben.”

ZACV

Ook Jaap Groeneveld, vastgoedmanager bij Woonstede, heeft een verklaring voor de nul afkeuringen. Hij laat een tekening van een gereedschapskist zien met daarop de letters ZACV. “Wil Peters, onze liftonderhoudsmonteur, gaat einde van het jaar met pensioen. Daar maakten we ons echt zorgen over, want Djihfhoe en Wil zijn al jaren een topteam. Kunnen we wel een goede en bekwame vervanger vinden voor Wil?”

“Bij het opstellen van de vacature drong het pas echt tot ons door: de competenties van de werknemers spelen een heel belangrijke rol voor het succes van ons bedrijf. We kwamen tot vier competenties die cruciaal blijken te zijn en in de gereedschapskist van de werknemer horen te zitten: Zelfstandigheid, Actieve werkhouding, Creativiteit en Verantwoordelijkheid, ZACV. Je moet dus zelfstandig kunnen werken en bijvoorbeeld ook zelf met aannemers en leveranciers om tafel kunnen zitten. Je moet een actieve werkhouding hebben: volg de ontwikkelingen in de markt en ben ook bereid jezelf verder te ontwikkelen.”



“Daarnaast is creativiteit belangrijk. Djihfhoe bedacht bijvoorbeeld een informatiesticker met instructie-icoontjes voor de brandweer. En als laatste is het kunnen nemen van verantwoordelijkheid een competentie die niet mag ontbreken. Gaat er iets mis? Voel je dan persoonlijk verantwoordelijk en wijs niet naar een ander. Wíj moeten de veiligheid van onze bewoners te allen tijde garanderen. En uiteindelijk moet je het toch zelf oplossen.”

Zes competenties

Naast de gereedschapskist staan nog twee letters: TI. “De T staat voor tact. Het is belangrijk dat je kunt meebewegen met de bewoner of leverancier, maar wel je eigen grenzen bewaakt. De I staat voor initiatief nemen.”

“Inmiddels hebben we iemand gevonden die niet alleen deze zes competenties kan bieden, maar het vooral ook vanzelfsprekend vindt dat je deze competenties in je hebt. We kunnen Wil dus met een gerust hart met pensioen laten gaan.”

Van gereedschapskist naar laptop

Jaap: “In de toekomst willen we meer data-gestuurd onderhoud. Op afstand monitoren wanneer onderhoud nodig is en wat er qua onderhoud moet gebeuren. Het biedt ook mogelijkheden met partners data-informatie te delen, waardoor je niet alleen van elkaar kunt leren, maar ook samen beter kunt worden. Het zou toch eigenlijk mooi zijn als je deze award straks aan iedereen kunt uitreiken?!”

De gereedschapskist zal voor een deel vervangen worden door de laptop. Maar nooit helemaal, zegt Djihfhoe: “Nieuwe techniek aanbrengen en onderdelen vervangen, zullen we toch nog steeds moeten blijven doen. Daarnaast blijft het persoonlijke contact met de bewoners heel belangrijk en dat zullen we nooit loslaten.”

Meekijken met Liftinstituut

Woonstede heeft afgelopen jaar nieuwe panden gekocht met nieuwe liftinstallaties. Vooral als het gaat om nieuwbouw, kijken Wil en Djihfhoe graag mee met de inspecteur van Liftinstituut als de nieuwe liften gekeurd worden. Wil: “Je loopt bij nieuwbouw soms tegen nieuwe problemen aan, die wij niet tegenkomen bij bestaande bouw. Leerzaam voor ons dus om erbij te zijn.”

Nadat we op coronaproof een foto hebben gemaakt van het blije team, krijgen we nog een laatste boodschap mee van Jaap: “Jullie hebben nu twee keer een deel van onze geheimen gehoord. Volgend jaar deel drie bij de derde uitreiking van de awards. Dan trakteren wij jullie op een lunch.” Weer die zelfverzekerdheid. En weer die woorden: “Tot volgend jaar!”

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024