Liftinstituut activeert miljoenen liftgebruikers

Uit onderzoek van het Liftinstituut blijkt dat liftgebruikers zich niet altijd prettig voelen in de lift. Al heeft dat niets te maken met de veiligheid van de lift, maar wel met het gedrag van hun medepassagiers. Veiligheid beoordelen ze als een soort vanzelfsprekendheid. Toch zijn er momenteel zo’n 3.000 liften zonder geldig certificaat. Alle reden om de aandacht van de liftgebruikers te vragen.

Marco Waagmeester, directeur Inspectie Nederland bij het Liftinstituut, ziet het feit dat liftgebruikers niet bij de veiligheid van een lift stilstaan, op zich als een compliment. “Dat betekent dat wij als keuringsinstantie en ook de andere bij liften betrokken partijen ons werk goed doen. Maar vanuit onze maatschappelijke rol vinden we het als Liftinstituut toch belangrijk dat liftgebruikers weten waar ze op moeten letten als het om veiligheid van een lift gaat. 25% van hen heeft namelijk nog steeds een angstig gevoel als ze in een lift stappen of is bang om opgesloten te raken.”

Belang van een keurmerk

Of een lift wel of niet aan de wettelijke veiligheidseisen voldoet, kan elke liftgebruiker in één oogopslag zien: aan het keurmerk in de lift, zoals de zilveren ‘driehoek’ die het Liftinstituut als keurmerk hanteert. Met een publiekscampagne – waarbij in maart in drie verschillende TV-spots verschillende praktijksituaties van gebruikers in liften zijn getoond – wil het Liftinstituut liftgebruikers meer bewust maken van het doel van dit keurmerk en het belang hiervan. Waagmeester: “Ook verwijzen we hen in de spots naar de interactieve website liftveiligheid.nl, waarop liftgebruikers installaties waarin geen keurmerk zit, kunnen melden. Zodat de lift – uiteraard in overleg met de eigenaar – alsnog gekeurd kan worden. Er draaien namelijk nog steeds zo’n 3.000 liften zonder certificaat. Hopelijk kunnen we door het publiek in te schakelen dit aantal verminderen.”

Gedrag bepaalt veiligheid ook

“Maar het feit dat een lift veilig is, hoeft niet te betekenen dat het transport hiermee ook veilig is’’, benadrukt Waagmeester: “Dit hangt ook af van het gedrag van de liftgebruiker. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je hond strak is aangelijnd, zodat z’n riem niet tussen de liftdeur kan komen. Of dat kinderen niet met hun handjes tegen de glazen liftdeur staan. Ook daar besteden we in de campagne en op de website www.liftveilig.nl aandacht aan.’’

Website

Marketingmedewerker Marjon Oosting geeft een korte uitleg over deze website: “Hierop kunnen liftgebruikers niet alleen liften zonder keurmerk melden, maar ook weetjes vinden over wat er in een lift gebeurt en tips voor een veilig gebruik. Ook staat op deze site een verkorte versie van de resultaten uit het door het Liftinstituut gehouden onderzoek en is meer informatie te vinden over lift-etiquette. Daarnaast kunnen liftgebruikers hun eigen tips en opmerkingen over of ervaringen met liften op de site kwijt. We hopen dat hier veel gebruik van wordt gemaakt!’’

Vrouwen voelen zich eerder onveilig dan mannen

Vrouwen denken vijf keer vaker dan mannen aan het vastzitten in de lift. Ze voelen zich ook om andere redenen niet altijd prettig in de lift. Het is daarom niet voor niets dat in openbare gebouwen, maar ook op andere plaatsen, liften door veel glas transparant worden gemaakt. Zo kan iedereen zien wat er in de lift gebeurt.

Mijn Liftinstituut - al uw keurings­informatie inzichtelijk

Het klantportaal Mijn Liftinstituut biedt u inzicht in uw keuringsrapporten, certificaten en liftgegevens. Heeft u nog geen toegang tot ons portaal? Vraag uw accountmanager naar de mogelijkheden.

keuringsinformatie vanaf 1 juni 2024

Werk in uitvoering

We bouwen momenteel nog aan ons klantportaal. Mist u bepaalde informatie? Vraag ernaar bij uw account­manager.

keuringsinformatie tot 1 juni 2024