Binnen 24 uur gegarandeerd verticaal transport na liftuitval, dat is het belangrijkste onderdeel van het contract dat woningcorporatie Vivare afsloot met drie liftbedrijven. Liftinstituut keurt alle liften. Vivare koos daarbij voor de VIP-keuring. De onafhankelijkheid van de keuring is een reden ervoor maar ook de onderhoudscheck, die waardevolle managementinformatie oplevert.
Arjan Bussink is contractbeheerder bij woningcorporatie Vivare in Arnhem. Hij beheert onder andere de contracten voor liften, legionellabeheer, automatische deuren en schoonmaak. Het VIP-contract met Liftinstituut is dit jaar verlengd.
Binnen 24 uur verticaal transport
Vivare sloot in 2012 een contract af voor liftonderhoud met Lohr Liften, KONE en SkyLift. Bussink: “Onze hoofddoelstelling is: bij liftuitval binnen 24 uur weer verticaal transport. De lift hoeft niet per se binnen één dag te werken. Een tijdelijke lift of het inzetten van een boodschappendienst voor de bewoners mag ook. De liftbedrijven moeten elkaar helpen om dit doel te bereiken. Dat gaat steeds beter. Ze zoeken steeds meer de samenwerking.”
VIP-keuring vanwege onafhankelijkheid en managementinfo
De keuringen vallen buiten het onderhoudscontract met de drie liftbedrijven. Een bewuste keuze van Vivare. Bussink: “Onafhankelijkheid van de keuring is voor ons heel belangrijk. We spraken met meerdere keuringsinstanties, maar kozen heel bewust voor de VIP-keuring van Liftinstituut. Omdat zij zelf voor assistentie bij de keuring zorgen, is alles logistiek veel beter te regelen. In het verleden werden keuringen nogal eens afgezegd omdat de monteur werd weggeroepen. Dat wilden we niet meer.”
Bussink vervolgt: “De onderhoudscheck, die naast de keuring wordt uitgevoerd, biedt ons belangrijke managementinformatie. Liftinstituut rapporteert over elke lift afzonderlijk. Daarnaast ontvangen we een jaarrapportage die overzicht geeft over de staat van onderhoud van al onze liften. Dat is inclusief een benchmark met de resultaten van VIP-onderhoudschecks bij andere organisaties.”
Liftonderhoudsbedrijven over VIP
Bussink vroeg in het kader van dit interview zelf aan de liftonderhoudsbedrijven wat zij vinden van VIP: “De liftbedrijven vinden het jammer dat ze niet meer kunnen assisteren bij de VIP-keuring. Ook omdat – als er keuringspunten zijn – ze die dan niet meteen kunnen oplossen. Verder noemen ze als nadeel dat als er een onderdeel tijdens de keuring defect raakt, zij alsnog moeten komen. Gelukkig is daar nog geen sprake van geweest. Wel geven ze aan goed te begrijpen waarom Vivare voor VIP kiest. En zien ze ook wel de toegevoegde waarde van de onderhoudschecks.”