Vastgoedeigenaar NSI sloot in 2013 een VIP-keuringscontract af met het Liftinstituut, inclusief een onderhoudscheck. Dennis van der Stoop, hoofd bouwtechnisch management bij NSI, is enthousiast over het partnership en staat nog steeds volledig achter deze keuze: “Sinds we een contract hebben voor VIP-keuringen, worden bijna alle keuringen wél op de geplande dag uitgevoerd, omdat het Liftinstituut alles rond deze keuringen en de assistentie hierbij zelf regelt en niet afhankelijk is van derden.”
Van der Stoop is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van alle (224) NSI-panden en voor het contractbeheer. Hij geeft leiding aan een team van tien NSI-medewerkers (met name technisch managers) en een aantal externe gebouwbeheerders.
Liften als basisvoorziening
Liften zijn, aldus Van der Stoop, een basisvoorziening bij de NSI-panden. “Ze moeten draaien en gaan, dus zo min mogelijk storen en altijd in een goede conditie zijn.” NSI heeft ongeveer 400 liften in beheer, waarvan het Liftinstituut de keuringen verzorgt. “Dat is namelijk voor ons dé autoriteit voor liftkeuringen. Wij geloven in partnerships en wij werken al jaren met het Liftinstituut samen en hebben ons VIP-contract ook bewust voor een langere termijn afgesloten. Zo weten we allebei waar we aan toe zijn. Wij hebben nooit overwogen om van keuringsinstantie te switchen. Dat veroorzaakt ruis met de huurder, terwijl de huurders juist ontzorgd willen worden.”
Waarom een VIP-keuringscontract?
Als belangrijkste redenen voor het afsluiten van een VIP-contract voor de keuringen geeft Van der Stoop aan dat het logistieke proces rondom de keuring nu veel beter en in één keer loopt. “In het verleden was er te vaak sprake van, dat de lift voor keuring werd aangemeld, maar dat de keuring toch moest worden verschoven. Dat was voor ons en onze huurders behoorlijk lastig. Sinds we een contract hebben voor VIP-keuringen, worden bijna alle keuringen wél op de geplande dag uitgevoerd. Het Liftinstituut regelt alles rond deze keuringen inclusief de assistentie namelijk zelf en is niet afhankelijk van derden. Daardoor is er geen sprake meer van ‘stoorzenders’. Ook daarbij geldt dat ‘ontzorgen’ vooropstaat.”
Onderhoudscheck liften
Onderdeel van het VIP-contract is ook de Liftinstituut-onderhoudscheck op het onderhoud van de liften. Van der Stoop: “Ook hier hebben we bewust voor gekozen. In het verleden hebben we namelijk te vaak meegemaakt dat er geen of veel minder onderhoud was uitgevoerd dan was afgesproken, terwijl we er wél voor hadden betaald. Dat willen we niet meer.”